Sahabat..

Monday, October 11, 2010

PMR is over ..

MERDEKA..
Itulah laungan yang pasti akan disebut oleh para pelajar tingkatan 3 tiap kali tamatnya Peperiksaan Menengah Rendah (PMR).
Yelaa.. Setelah hampir lebih kurang 2 tahun 10 bulan mereka berusaha mengerah keringat untuk menuntut ilmu, sejak daripada tingkatan 1, sudah sampai masanya mereka diuji dengan soalan-soalan yang mencabar minda mereka.

PMR untuk tahun 2010 ini mengingatkan aku kembali tatkala aku yang juga mendudukinya pada tahun 2006 berusaha sedaya upaya aku untuk mencapai kecemerlangan dalam PMR itu.



Ketika itu, aku belajar di sebuah sekolah yang hebat di Ipoh, iaitu Sekolah Tuanku Abdul Rahman. Bermula dari awal tahun lagi, aku sudah cuba untuk mempersiapkan diri aku untuk menghadapinya.
Siapa kata tak cuak?? Takut, gementar, semua ada. Nak menangis pun ada. Haha..
Tahun tu juga lah kejohanan bola sepak Piala Dunia berlangsung.
Jadi, fokus untuk PMR sedikit lari dek kerana tak mahu ketinggalan untuk sama-sama memeriahkan kejohanan yang popular itu.
Biasanya kan perlawanan secara langsung disiarkan pada awal pagi, jadi ramai pelajar bangun untuk menyaksikannya di televisyen termasuk aku.
Dan bila waktu di kelas, kepala masing-masing mesti 'terhempas' di atas meja. Mengantuk, tak cukup tidur.
Agak kelakar la bila mngenangkannya kembali.

Selepas bertungkus-lumus study, hari PMR telah tiba. Dengan mata pensil yang perlu diasah selalu, termasuk otak kami. Dengan kertas soalan yang 'menyeramkan' di atas meja. Dengan kalkulator yang sentiasa diketik-ketik, terutama untuk subjek matematik.
Sampai ke titik terakhir kami berjuang.
Alhamdulillah.. Akhirnya keputusan PMR kami diumumkan.

"Tahniah, keputusan PMR kita adalah yang terbaik dalam Malaysia."

Lebih kurang begitulah kata-kata pengetua STAR apabila beliau mengumumkan keputusan PMR kami.
Melonjak kami tanda kegembiraan. Bangga, puas, gembira, semua perasaan ada.
Syukur kami kepada Tuhan.

PMR tahun ini juga mengingatkan aku kepada insan-insan yang pernah menjadi 'adik' aku sewaktu mereka tingkatan 1 dan aku ketika itu di tingkatan 5.
2 tahun berlalu, dan sekarang mereka berada di tingkatan 3, dan giliran mereka untuk mencuba mengharumkan nama STAR dalam PMR.

Aku ada bercerita tentang mereka semua dalam post terawal dulu, so tak perlu aku bercerita lagi. Hehehe...
Walaupun aku dah lama tak contact dengan mereka semua tu, tapi aku masih lagi sentiasa berdoa untuk kecemerlangan mereka.
Yela.. mereka pernah jadi 'adik' aku, so susah nak lupa mereka tu.

Pertengahan tahun nie, aku berkesempatan melawat STAR. Exited bukan main hati ini. Nak dijadikan cerita, berjumpa la kembali aku dengan 'adik-adik' aku tu.
Gembira juga la, yela.. dah lama tak jumpa.
Aku juga sempat la tengok prestasi akademik mereka di papan kenyataan. Kebanyakan prestasi mereka menurun.
Risau juga la hati ni, tapi nak buat macam mana. Berdoa je untuk mereka semua tu.

Perbezaan yang paling ketara, prestasi Marwan. Dulu masa tingkatan 1, cemerlang je keputusan peperiksaan dia. Sebagai abang, rasa bangga dengan diri dia.
Tapi bila dapat tahu prestasi dia yang agak merundum ni, rasa terkejut pulak.
Yela.. dia tu agak cerdik orangnya.
Dan 'adik-adik' aku yang lain seperti Aizat, Izzuddin, Ariff, Zakwan, Raja, Luqmanul, Ibnu, Tasnim, dan lain-lain, (Maaf kalau ada nama yang tak tersebut :) ), pun sempat aku tengok prestasi mereka semua.

So, tahun nie mereka semua tu ber'PMR' la. Aku pun tak tahu, hampir setiap hari aku terfikir, macam mana la mereka menjawab soalan PMR itu. Harap-harap la Tuhan permudahkan kerja mereka menjawab soalan-soalan itu semua. Hmm...
Aku harap mereka akan dapat keputusan yang cemerlang la nanti. Amin..
Dan aku juga harap yang aku boleh dapat tahu keputusan mereka itu semua.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
adolihsan.blogspot adalah blog aku yang pertama. Segala perkara yang tertulis di dalam blog ini adalah dari naluri hati aku semata-mata. Dan aku memohon maaf jika ada antara perkara-perkara tersebut boleh melukakan hati kalian yang sudi mengunjungi blog ini..