Sahabat..

Tuesday, April 5, 2011

The Field of Secret..

(the field of secret)

Aku sempat snap gambar padang sekolah pada hari-hari terakhir aku di Sekolah Tuanku Abdul Rahman (STAR), Ipoh pada penghujung tahun 2008. Ketika last paper SPM. Padang yang pernah diberi gelaran 'The Field of Secret' ( kalau tak silap la.. hehe,,) oleh pengetua STAR ketika ini iaitu Tuan Haji Abdul Hashim Bin Abdul Karim.

Apa yang menarik tentang padang STAR itu? Sepanjang 5 tahun aku bersekolah di sana, padang ini lah yang menjadi laluan aku untuk ke kelas. Kenapa aku tak guna koridor aje? Ke sekolah tu memang takde koridor? Bukan. Cuma kelainan yang dapat aku rasa tiap kali aku lalu di padang ini. Perasaan tenang dalam hati ini berbanding jika aku menggunakan koridor. Adakalanya, ada juga aku menggunakan koridor, cuma pilihan pertama aku ialah padang ini.

Tiap kali aku menggunakan padang ini, aku dapat rasakan laluan di hadapan aku terbentang luas tanpa ada apa-apa halangan. Kalau aku guna koridor, aku akan melalui blok-blok asrama pelajar so, akan ada rasa 'sempit' pada pandangan mata aku. Yela.. sebab kanan dan kiri aku blok je yang aku nampak. Berbalik pada kisah padang, ianya memberikan aku 1001 makna dan sebab kenapa aku memilihnya untuk laluan aku dan hanya hati aku sahaja yang dapat menggambarkannya.

Tiap tahun, aku perasan yang warna rumput di padang ini akan bertukar. Kira ikut musim la. Kalau musim panas, warnanya akan bertukar kepada warna coklat keperang-perangan. Tapi bila musim bunga, warna hijaunya... perghh... cantiknya. Kuasa Tuhan menjadikannya sebegitu rupa. Hijau merimbun segar. Sesegar hati aku tatkala aku memandang padang yang terbentang luas itu.

Tapi semua itu dah berakhir, tak mungkin aku boleh mengundur masa yang lalu. Cuma berharap padang itu akan kekal kesegarannya.

The Field of Secret STAR.

18 comments:

Anonymous said...

Bestnya kalau hujung minggu keluar pagi-pagi lepas tu berjalan dekat padang ni. Mesti segar je oksigen dekat kawasan tu. Huuu. Cantik padang ni.

adwafarahin said...

wuahhh klasik gler kan :)

ibundo said...

Ni kenangan ni adol. Teringat pulak makcik pada padang sekolah makcik di jb. Kat situlah tempat makcik dan kengkawan menjerit lepaskan tension bila time exam.

gadisBunga™ said...

amboi. sayang betul dia kat padang sekolah dia. kalau cemtu, mesti kamu ni kenal dgn cikgu imanshah tu kan? :)

org yg suka benda luas terbentang ni biasanya konfiden, bercita-cita tinggi dan tak suka cita-citanya terhalang. bagus, teruskan ya! :)

Surie said...

Oooo..skola STAR..luas naa pdg tu..warna rumput bertukar pun perasan?bgusla adol ni..sgt peka dan menghargai ciptaan Ilahi..

p/s: bukan org kuantan tp keje di kuantan =)

adol ihsan said...

Miss Tira :

Segar sangat2.. Dah dia bagi kita oksigen, kita balas pulak dengan bagi dia karbon diaoksida..

Hehe.. :)

adol ihsan said...

adwafarahin :

Hehe.. old skool.. :)

adol ihsan said...

kakpah :

Mesti puas hati bila dapat jerit kan? Adol takleh jerit, nanti terjaga rumput-rumput ni dari tidur..

Hehe.. :)

adol ihsan said...

gadisBunga :

Hehe.. kenal sangat dengan cikgu imanshah, guru subjek Sejarah saya..

Oh.. yeke? kire saya ni ada keyakinan la ni? Hehe.. Kena teruskan ni..

Terima kasih, gadisBunga.. :)

adol ihsan said...

Surie :

Hehe.. kan padang kesayangan saya tu, kena la peka..

Hehe..


Ohh.. ingatkan org kuantan...
:)

ibuintan said...

assalamualaikum Adol,

moga perjalanan hidup mu juga akan terbentang luas dan tiada kesukaran dalam mengejar cita-cita dan kejayaan

ibu doakan Adol berjaya dalam pelajaran

adol ihsan said...

ibuintan :

Wasalam.. terima kasih, ibu..

Mudah-mudahan ibu pun begitu juga..
terima kasih..

:)

nabilah_2908 said...

oh..student STAR...

ada seorang blogger..mengajar di STAR..

Cikgu Imanshah...kenal tak..?

jom ke APA KATA HATI pulak ;
BLOG REVIEW : LIFE JOURNEY - DILLA ADY

adol ihsan said...

nabilah :

Kenal.. beliau guru subjek sejarah saya..

:)

Alang Ridhwan said...

antara SBP yg mempunyai padang yang luas..kenangan 50 round time zaman Pak Pin...

adol ihsan said...

Alang Ridhwan :

Hehe.. Sebab tu budak STAR ramai jaguh long distance..

:)

~Nabilah~ said...

tyme sek2 dlu,klau nk snap gmbr yg cntik2,knfem sume pakat g pdng....hehehe

adol ihsan said...

~Nabilah~ :

Sebab padang tu kan luas.. LAgipun, banyak kenangan yg yg berlaku di padang..

:)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
adolihsan.blogspot adalah blog aku yang pertama. Segala perkara yang tertulis di dalam blog ini adalah dari naluri hati aku semata-mata. Dan aku memohon maaf jika ada antara perkara-perkara tersebut boleh melukakan hati kalian yang sudi mengunjungi blog ini..