Sahabat..

Tuesday, August 24, 2010

dugaan..



Banyak betul dugaan yang Allah berikan pada aku.
Aku hanya mampu menerima semua dugaan itu dengan hati yang tabah. Dan menganggap aku adalah insan yang terpilih oleh Allah untuk menghadapinya.

Semenjak dua menjak nie, kewangan aku agak tak stabil. Kekurangan duit untuk belanja membuatkan aku berhati-hati dalam kehidupan aku sendiri.
Tiap duit yang aku ada, akan aku belanjakan dengan bijak.
Dahulukan apa yang penting, dan simpan selebihnya untuk masa mendatang.
Alhamdulillah, hari demi hari rezeki aku makin melimpah ruah. Kadar kewangan aku semakin berada di tahap yang selamat.
Dan aku pegang pada perinsip :
kalau kita ada rezeki lebih, kita kena kongsi dengan orang lain. Kalau tak, kita akan rugi.
So, aku tak teragak-agak untuk bersedekah ke jalan Allah kerana aku percaya Allah telah menjanjikan balasan yang setimpal dengan apa yang aku lakukan.

Pembelajaran aku selama ni pun agak merundum prestasinya.
Aku dah cuba sedaya upaya, tetapi mungkin Allah masih tidak mahu menunjukkan kejayaan aku lagi. Dan mungkin Dia mahu aku berusaha dengan lebih gigih.
Keputusan exam yang aku peroleh, masih belum boleh membuatkan aku menarik nafas lega.
Dan itu menjadikan aku sedar bahawa aku mesti kena berusaha lagi.
So, aku harap Tuhan membuka pintu hati aku dalam pembelajaran aku.

Semua dugaan yang aku terima, tak semestinya buruk.
Adakalanya Tuhan mahu aku sedar akan kelemahan yang aku miliki dan mahu aku memperbaikinya.
Dan adakalanya Tuhan mahu membalas apa kejahatan yang aku telah lakukan dengan menguji aku dengan dugaan-dugaanNya.
Kita sebagai umat Islam, jangan meminta Dia mungurangkan dugaan, tetapi meminta Dia menguatkan semangat dan ketahanan diri kita untuk meghadapi semua dugaan itu.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
adolihsan.blogspot adalah blog aku yang pertama. Segala perkara yang tertulis di dalam blog ini adalah dari naluri hati aku semata-mata. Dan aku memohon maaf jika ada antara perkara-perkara tersebut boleh melukakan hati kalian yang sudi mengunjungi blog ini..