Sahabat..

Tuesday, August 31, 2010

merdeka..



2010, tahun ke-53 negara Malaysia yang tercinta ini telah merdeka.
Banyak kemajuan yang berjaya digapai, selain kejayaan yang telah membuka mata negara-negara lain betapa Malaysia boleh bersaing dengan mereka.
Selepas dijajah oleh banyak kuasa asing suatu ketika dahulu, akhirnya Tanah Melayu telah mendapat kemerdekaan pada tanggal 30 Ogos 1957.
Nama telah bertukar kepada MALAYSIA.
Allahyarham Sudirman telah mengabdikan kemerdekaan negara dalam sebuah lagu beliau, yang masih lagi popular dalam kalangan masyarakat.

Bila tiba je hari kemerdekaan, perkara yang sinonim yang akan dilakukan ialah 'countdown'. Diikuti dengan percikan bunga api.
Bangunan-bangunan yang tinggi begitu semangat mengibarkan bendera negara atau lebih dikenali sebagai jalur gemilang.
Tak kurang juga dengan lampu-lampu neon yang cantik menyinari setiap tingkat bangunan-bangunan tersebut.
Pagi 31 Ogos, jalan ditutup bagi acara perarakan kemerdekaan dan lain-lain. Tapi sekarang dah tak boleh lagi nak menganjurkan acara seperti itu sebab bulan Ramadhan.
So, mereka hanya menyambut dengan sederhana.

Aku terbaca blog cikgu aku, Cikgu Shahnun. Tentang sambutan kemerdekaan di sekolah lama aku, Sekolah Tuanku Abdul Rahman, STAR. Kebiasaannya STAR tak ketinggalan untuk menyambut kemerdekaan negara tiap tahun.
Aktiviti- aktiviti yang selalu dilakukan pada malam sebelum merdeka, tayangan dokumentari, sketsa, sajak, dan syair.
Dan semua aktiviti itu dilakukan oleh pelajar STAR itu sendiri.
Aku pun rindu gak dengan aktiviti seperti itu masa kat STAR dulu.



Sekolah-sekolah juga tak ketinggalan memeriahkan sambutan kemerdekaan dengan mengibarkan jalur gemilang.
Banyak aktiviti yang selalu dilakukan dan pelajar sendiri begitu gembira menyambutnya dengan semangat patriotik yang ada dalam diri masing-masing.

Dan aku mengharapkan negara Malaysia kita yang tercinta ini akan terus maju dengan pembangunan dan aspek-aspek lain seiring dengan negara-negara yang lain.


Merdeka....

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
adolihsan.blogspot adalah blog aku yang pertama. Segala perkara yang tertulis di dalam blog ini adalah dari naluri hati aku semata-mata. Dan aku memohon maaf jika ada antara perkara-perkara tersebut boleh melukakan hati kalian yang sudi mengunjungi blog ini..