Sahabat..

Tuesday, March 22, 2011

Sujud Sajadah..

Pagi tadi sewaktu kelas Agama Islam, ustazah aku ada menyentuh hal yang berkaitan dengan sembahyang. Tapi aku leka bermain game dalam handphone kawan aku. Haa.. itu adalah keburukan membawa handphone ke dalam kelas. Orang sibuk menuntut ilmu, kita sibuk layan perkara yang tiada faedah itu.

Berbalik kepada cerita aku, sedang leka aku bermain game, tiba-tiba ustazah bercerita tentang Sujud Sajadah. Sujud Sajadah atau Sujud Tilawah adalah perbuatan sujud yang dilakukan oleh seseorang itu apabila bertemu dengan ayat sajadah dalam bacaan Al-Quran sama ada di dalam solat atau di luar solat.

Lantas, aku terus teringatkan kembali ketika aku bersekolah di sekolah bintang sejak 2004, Sujud Sajadah ini selalu aku lakukan ketika bersembahyang Subuh secara berjemaah di surau sekolah tiap hari Jumaat. Memang menjadi rutin, imam yang juga dari kalangan pelajar akan membaca surah yang ada ayat Sujud Sajadah. Jadi, waktu sembahyang subuh itu akan menjadi lebih panjang berbanding hari-hari biasa. Ada juga pelajar yang ketika sujud itu, tak bangun-bangun sebab tertidur. Aku pun pernah juga terjadi macam itu. Mengantuk punya pasal. Kadang-kala kalau teringat balik, kelakar juga. Dalam sembahyang pun boleh tidur.

Kali terakhir aku melakukan Sujud Sajadah adalah pada tahun 2008. Dan sampai sekarang aku dah kurang melakukan Sujud Sajadah. Mungkin ketika bersolat, aku tak hafal surah yang ada bacaan Sujud Sajadah itu. Atau mungkin diri aku sendiri yang malas? :(


No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
adolihsan.blogspot adalah blog aku yang pertama. Segala perkara yang tertulis di dalam blog ini adalah dari naluri hati aku semata-mata. Dan aku memohon maaf jika ada antara perkara-perkara tersebut boleh melukakan hati kalian yang sudi mengunjungi blog ini..