Sahabat..

Thursday, May 12, 2011

Diriku sebagai JURULATIH..

Entry kali ini ingin aku ceritakan tentang arena bola sepak, sukan nombor 1 di dunia. Punyalah terkenal sukan ni sampai setiap pelusuk dunia bermain sukan ini. Chelsea, Manchester United, Barcelona, Real Madrid, Liverpool, dan Arsenal antara kelab bola sepak paling hebat di dunia. Siapa tak kenal dengan Sir Alex Ferguson, Arsene Wenger, Jose Mourinho, dan ramai lagi jurulatih-jurulatih profesional yang berjaya membimbing pasukan masing-masing mencapai kejayaan. Waahh.. power ayat kau, Adol Ihsan.

Cakap tentang jurulatih, aku pun ada pengalaman menjadi jurulatih. Tapi sebagai jurulatih pasukan futsal la. Ok la tu, ada juga kena mengena dengan bola sepak, hehe..

2 tahun lepas, aku dilantik sebagai jurulatih futsal oleh mak saudara aku untuk pasukan futsal tadika KEMAS di kampung aku. Aku ni tidak lah hebat sangat, tapi basic dalam permainan ni ada lah sikit-sikit. First day start coaching, 'SAKIT'. Ingat senang ke nak melatih budak-budak? Orang suruh sepak bola, boleh pulak pergi main pasir. Aduhh.. Degil nya. Training tak sampai 10 minit, dah berehat. Rehat sampai setengah jam pulak tu. Sabar aje lah. Budak-budak..

3 hari kami berlatih. Tiba hari kejohanannya. Semua pemain aku di-sponsor-kan dengan set jersey bertemakan pasukan Perancis, warna putih. Nampak la keseragamannya. Perlawanan pertama peringkat kumpulan agak memberangsangkan, kami menang 2-0. Alhamdulillah. Gembira mereka semua. Game ke-2, kami menang juga. Tapi menang tanpa bertanding, pihak lawan gagal menghadirkan diri dan kemenangan 3-0 dihadiahkan kepada kami. Game ke-3, kami seri 0-0. Namun, kami berjaya ke peringkat separuh akhir. Kelihatan semua pemain dah penat-penat belaka. Muka masing-masing dah nampak tak berdaya nya.

Sedang kami berehat sementara tunggu perlawanan separuh akhir bermula, tiba-tiba kapten pasukan aku terkencing dalam seluar. Entah macam mana boleh jadi begitu, aku pun tak tahu. Boleh pulak dia tersengih-sengih. Gugup kot. :)

Perlawanan separuh akhir kami berkesudahan dengan kami kalah menerusi sepakan penalti, 4-5. Tipis. Dan untuk penentuan tempat ke-3/4, kami berjaya menang dengan jaringan 2-1. Alhamdulillah. So, keputusan muktamad pasukan kami hanya berjaya menduduki tempat ke-3 dalam kejohanan tersebut.

Ketika acara penerimaan hadiah, ada dalam kalangan pemain-pemain aku menangis sebab hanya dapat sijil. Walhal, pasukan pertama dan kedua masing-masing dapat hadiah. Hadiah kereta kawalan jauh pulak tu. Mana tak dengki budak-budak ni. Tergelak juga tengok telatah-telatah mereka ni.

Itu langkah pertama aku sebagai jurulatih. Ada lagi kisah aku yang lain. InsyaAllah akan aku post-kan entry berkenaan diri aku sebagai jurulatih, EPISOD 2. Hehe..

5 comments:

adwafarahin said...

hehe comel je jd jurulatih futsal tok bdk2

*xthn terkencing dlm suar tu..hehehe

adol ihsan said...

adwafarahin :

haha.. kapten pulak tu,, :P

fadh leyanie said...

mesti susah nak handle budak2..sampai terkencing si kapten.haha

Santan Berlada said...

tempat ketiga tu kire ok la...
tahniah...^^

Anonymous said...

Lepas ni boleh laa mohon dekat FAM untuk gantikan K Rajagopal. Huhuhu. Cayalah Adol!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
adolihsan.blogspot adalah blog aku yang pertama. Segala perkara yang tertulis di dalam blog ini adalah dari naluri hati aku semata-mata. Dan aku memohon maaf jika ada antara perkara-perkara tersebut boleh melukakan hati kalian yang sudi mengunjungi blog ini..