Sahabat..

Friday, August 19, 2011

Aku Suspek DENGGI..??

Salam semua..

Lamanya tak updated blog ini. Keadaan kesihatan aku tak mengizinkan untuk aku agak aktif dalam kehidupan seharian. Awal minggu ini diri aku dijangkiti demam. Huh.. dah lama tak datang penyakit yang agak popular dalam kalangan kita, tiba-tiba pagi Isnin dia 'singgah' sekejap pada badan aku. Habis tak larat dibuatnya.

Hari pertama, aku gagahkan diri untuk berpuasa walaupun keadaan aku sangat-sangat la tak larat. Dengan badan rasa lenguh-lenguh, pening kepala. Untuk langkah awal, aku hanya makan ubat panadol dan banyakkan minum air.

Hari kedua (Selasa), aku ke klinik kesihatan untuk mendapatkan rawatan lanjut. Di sana, darah aku diambil untuk dianalisis. Kira kena inject la ni. Waaaa.. aku dah la takut jarum, nak taknak terpaksa la beranikan diri. Last aku kena inject masa form 3, itulah kali terakhir lengan aku 'ditembak'. So, inject kali ini adalah yang pertama dalam tempoh 5 tahun. Then, bila keputusan darah dah keluar, aku dikehendaki ke hospital besar untuk diambil darah sekali lagi. Bukan apa, takut aku ini dijangkiti DEMAM DENGGI.


Hari ketiga (Rabu), terus ke hospital besar untuk diambil darah untuk kali kedua. Nasib baik hari itu cuti sempena Nuzul Quran, so aku tak perlu risaukan kedatangan aku ke kolej. Kalau tak, aku kena mintak MC dari doktor. Untuk ujian darah kali, masih samar-samar lagi, doktor di hospital itu suruh aku kembali ke klinik kesihatan untuk diambil darah kembali. Amboii.. hatrik ! Dah 3 kali kena macam itu. Apa darah aku tak cukup jelas ke? :)

Hari keempat (Khamis), dengan harapan ke klinik agar semua akan berkahir hari itu jugak. Badan aku dah ok2 dah, dah cergas dah. Tapi taklah sepenuhnya lagi. Sekadar nampak la perbezaan dari hari ke hari. Injection untuk kali-3, sakit weyh.. Aku ni dah la kurus kering, silap-silap terkena tulang jarum tu. Hehe.. Keputusan darah masih sama. Aku perlu datang lagi untuk hari yang berikutnya untuk diambil darah lagi.

Memberontaknya hati aku..!!

Hari kelima (Jumaat), injection ke-4. Malas nak cerita panjang lagi. Keputusan sama, darah aku perlu diambil lagi untuk hari berikutnya. Sampai doktor-doktor di klinik itu dah cam muka aku. Nak taknak terpaksa aku ke klinik lagi nanti.

Kenapa jadi macam itu? Sebab bacaan platelet darah aku semakin menurun.

Bacaan : hari pertama : 207

Hari kedua : 193

Hari ketiga : 173

Hari keempat : 155

Aku tak pasti la sama ada aku nak ke klinik lagi ke tidak. Tengok keadaan. Ada orang cakap kalau nak tambah kadar platelet darah dalam badan, minum jus kiwi dan makan sup ketam. Itulah, aku kena dapatkan jus kiwi untuk badan aku.

Moga semua baik-baik sahaja.

4 comments:

Alang Ridhwan said...

wohoooo!!!! get well soon bro...! puasa nak habis dah nih, banyakkan doa...

adol ihsan said...

alang ridhwan :

Thanx , sahabat ku..
Raya dah nak dekat ni, takkan aku nak raya kat hospital lak.. hehe,,

:)

IMANSHAH said...

semoga cepat sembuh ye encik afdhol

Wan Hafizan said...

harap cepat sembuh.... raya da nak dekat da ni..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
adolihsan.blogspot adalah blog aku yang pertama. Segala perkara yang tertulis di dalam blog ini adalah dari naluri hati aku semata-mata. Dan aku memohon maaf jika ada antara perkara-perkara tersebut boleh melukakan hati kalian yang sudi mengunjungi blog ini..